Uppsala kommun firar elitidrottare med ny årlig ceremoni
Uppsala kommun introducerar en årlig ceremoni för att hylla kommunens framgångsrika elitidrottare. Det första firandet äger rum den 1 februari 2025 i Uppsala Stadshus, då även kommunens Elitidrottsstipendium delas ut. Alla Uppsalabor är välkomna att delta för att fira våra idrottshjältar.
Uppsala kommun kommer från och med 2025 att en gång om året fira de elitidrottare som framgångsrikt tagit medaljer och representerat kommunen på seniornivå i tävlingar som SM, NM, EM, VM och OS. Vid ceremonin, som kommer att genomföras en gång per år, delas även Idrotts- och fritidsnämndens Elitidrottsstipendium ut, som stöttar en enskild aktiv idrottsutövares satsning mot nya idrottsliga framgångar. Det årliga firandet syftar också till att lyfta fram idrottens betydelse för staden.
– Vi är oerhört stolta över våra elitidrottare och deras prestationer. Deras insatser inspirerar oss alla och sätter Uppsala på kartan som en idrottsstad. Med den här årliga ceremonin vill vi visa vår uppskattning och skapa en tradition som firar deras framgångar, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.
En ny tradition för att fira Uppsala kommuns idrottsframgångar
Ceremonin är resultatet av en utredning om hur kommunen på ett återkommande, rättvist och värdigt sätt kan uppmärksamma elitidrottares prestationer. Kommunstyrelsen har nu beslutat att införa denna årliga hyllning för att samla medaljörerna och ge dem det erkännande de förtjänar.
– Det här är ett tillfälle att hylla både idrottarnas hårda arbete och deras bidrag till vår gemensamma stolthet. Detta firande är början på något nytt, som ska utvecklas över tid. Vi hoppas att många Uppsalabor och intresserade från när och fjärran sluter upp och vill vara med och fira dessa fantastiska idrottares prestationer, säger Karolin Lundström (V), ordförande i idrott- och fritidsnämnden.
Praktisk information
Datum: Lördag 1 februari 2025
Plats: Uppsala Stadshus
Tid: 11.00–13.15
